5 tips om waardevolle blogs voor lezers te blijven schrijven zonder in een blog black-out te komen
Als je zelf al geregeld blogt ben je zo ervaren dat de teksten bijna vanzelf op je scherm verschijnen.
Herkenbaar? Waarschijnlijk niet. Iedereen heeft wel eens van die momenten dat je niet weet waarover je deze keer moet schrijven, een blog black-out! Zeker als je elke week blogt kan het wel eens lastig zijn om weer een blog te schrijven waar je lezers ook daadwerkelijk iets aan hebben. Zelf heb ik dat vaak genoeg ervaren.
Blog Permanent Brows – Brandlezz Concepts
TIP 1: Bloggen over “Hoe te.....”
Deze blog is hier een mooi voorbeeld van. Bedenk over welk onderwerp je lezers meer willen weten, waar jij wel wat vanaf weet (bijvoorbeeld omdat je zelf elke week blogt).
Het zijn onderwerpen die lezers vaak opzoeken op internet, waar ze iets over willen leren.
Ze hebben een probleem en jij kunt ze helpen door een stap-voor-stap blog hierover te schrijven dat ze helpt hun probleem op te lossen.
Een “Hoe te” blog zorgt ervoor dat je expert-status wordt vergroot. Jij zorgt voor een oplossing, je helpt iemand. De volgende keer dat hij je naam ziet, zal hij zich dit zeker kunnen herinneren.
Klik hieronder op de afbeelding voor het voorbeeld van Powder Brows op www.brandlezz.nl
TIP 2: Bloggen met “lijstjes”
Mensen lezen liever geen lange artikelen om een oplossing voor hun probleem te vinden. Ook willen ze geen uren doorbrengen op internet om de oplossing te vinden.
Ze willen lijstjes waar de oplossingen netjes op een rijtje voor hun opgesomd worden.
Liefst in een stap-voor-stap volgorde of een kant en klaar actielijstje. Het gemak dient immers de mens. Je weet op jou vakgebied vast wel zo’n lijstje te maken waarmee je klanten geholpen zijn.
TIP 3: Bloggen met handige of interessante bronvermeldingen
Dit type blog lijkt een beetje op een blog met lijstjes. Wat je hier doet is handige content van andere bloggers vermelden in een rijtje.
Als je zelf onderzoek doet naar een onderwerp op internet is niets zo eenvoudig dat je de resultaten van dit onderzoek in een rijtje verwerkt in een blog, waarbij je uiteraard vermeldt waar je deze resultaten gevonden hebt. Op deze manier kunnen de lezers van je blog meeprofiteren van je onderzoek en hoeven ze dit zelf niet meer te doen. Of je vraagt een expert op jouw vakgebied naar tips, en verwerkt deze in je blog.
TIP 4: Bloggen met handige afvinklijstjes
Maak handige afvinklijstjes voor je lezers voor de aanpak van een probleem. Bijvoorbeeld als je blogt over tuinieren, wat ze bijvoorbeeld moeten doen om een tuin aan te leggen, verwerk je hier een handig afvinklijstje in van materialen die ze bij de hand moeten hebben. Op deze manier vergeten ze niets.
Je zou dit afvinklijstje ook in een handige PDF kunnen aanbieden voor de lezers om te downloaden.
TIP 5: Bloggen over boeken
Ben jij iemand die graag boeken over zijn vakgebied leest? Je lezers hebben vaak niet de tijd hiervoor, en zeker niet om uit te zoeken welke boeken nou wel en welke niet interessant zijn voor ze.
Als jij na het lezen van een boek een mooie blog over dit boek schrijft, help je ze alvast op weg..... en heb je je meteen weer geprofileerd als expert. Immers, jij leest al die boeken wél!
Wat levert het op?
° Expert status
° Vertrouwen in jou als expert
° Je naam blijft hangen
° Je bouwt een kennisarchief op
° Het ordenen van je gedachten
° Up-to-date- blijven
° Content voor een boek?
° Je biedt waarde voor de lezer
° Je bouwt een digitaal netwerk op, je krijgt waardevolle informatie wat je lezers bezighoudt.
Waar kun je tegenaan lopen?
° Ik ben niet goed in schrijven
° Ik heb geen tijd om te bloggen
° Ik weet niet waar ik moet beginnen
° Als ik blog, blokkeer ik altijd
° Bloggen is zo’n tijdrovend proces
° Het is zo’n opgave om elke week een blog te schrijven
° Het duurt zo lang voordat je resultaten ziet
° Er is al zo veel geschreven
° Mijn naaste omgeving vindt dat ik mijn tijd verdoe
° Ik doe alles wat ik moet doen en toch zie ik nog geen resultaat
° Ik krijg geen reacties op mijn blog
° Mijn vakgebied is te saai om hierover te schrijven
° Hoe te ...... blog? stap voor stap naar de oplossing leiden
° Actielijsten blog (zoek voor jezelf op op internet en deel het ook met je lezers)
° Bloggen over een boek
° Expert blog met bronvermelding
° Bloggen met afvinklijstjes,bijvoorbeeld aanleggen van een tuin
° Vloggen
Hoe ga je te werk
° Brainstormen
° Onderzoeken
° Schrijven
° Redigeren
° Publiceren
° Promoten & delen
° Monitoren
Deel de blog als discussie in je Linkedin groepen, start het op als discussie. Deel op Twitter en op Facebook. Probeer zoveel mogelijk te verspreiden, en reageer ook op z’n tijd op reacties.
Ik verspreid mijn blog ook wekelijks via de mailinglijst.
De titel van de blog is zeer belangrijk! Er zijn namelijk gegarandeerd al veel blogs over je onderwerp geschreven, dus zul je een manier moeten verzinnen om op te vallen, om de belangstelling van de lezer te prikkelen.
Waarom zou de lezer voor jouw blog kiezen?
° Gebruik cijfers
° Begin met Hoe.....
° Gebruik de zoektermen waar mensen op zoeken
° Zorg dat de titel het voordeel voor de lezer weggeeft. Bijvoorbeeld “Een blog: 14 manieren om meer bezoekers te krijgen deel 2”
° Wees uniek
° Wees concreet , waar gaat de blog over?
° Prikkel!
Wat zijn interessante onderwerpen?
° Problemen
° Oplossingen
° Valkuilen die hij moet vermijden
° Interessante nieuwtjes
° Eventueel de geschiedenis van het vakgebied (bijvoorbeeld bij mode)
° Welke gewoonten moet je doelgroep aanleren?
Als je dit weet kun je ook makkelijk 60 titels al vooruit plannen.
Tip: als er meerdere boeken al over het item zijn geschreven, ga dan naar bol.com en zoek deze boeken op. Kijk in de inhoudsopgave en je vindt vanzelf de problemen waar je over kunt schrijven. Of de nieuwtjes waar je over wilt bloggen.
Bedenk zelf 60 titels voor je blog
Top 15 problemen van mijn doelgroep:
Top 15 oplossingen voor mijn doelgroep:
Top 10 Nieuwtjes:
Top 10 Valkuilen/fouten:
Top 10 Goede gewoontes die je je doelgroep zou moeten aanleren:
REGEL 1:
Streef niet naar perfectie, toon kwetsbaarheid en blijf authentiek.
REGEL 2:
Kies eenvoudige woorden en maak zinnen niet te lang.
REGEL 3:
Streef naar minimaal 250 en maximaal 550 woorden.
REGEL 4:
Gebruik voldoende witregels, dus meerdere alinea’s.
REGEL 5:
Maak de letters niet te klein en gebruik één lettertype.
REGEL 6:
Gebruik maximaal 3 lettergrootten (titeltekst, koptekst, schrijftekst).
REGEL 7:
Gebruik een pakkende titel en zet kopjes boven alinea’s.
REGEL 8:
Maak belangrijke woorden en/of zinnen vet (geen andere grootte!).
REGEL 9:
Gebruik minimaal 2 en maximaal 5 foto’s en eventueel kleurmarkeringen.
REGEL 10:
Gebruik opsommingen en/of lijstjes.
REGEL 11:
Prikkel lezers met vragen en antwoorden, eventueel in combinatie met tegenovergestelde beweringen.
REGEL 12:
Deel persoonlijke ervaringen (bij voorkeur in de inleiding).
REGEL 13:
Gebruik zinvolle hyperlinks.
REGEL 14:
Vermeld bovenaan een zeer korte samenvatting (of: SEO meta-omschrijving).
REGEL 15:
Vermeld bovenaan eventueel de leestijd. Een gemiddelde lezer leest ongeveer 250 woorden per minuut.
REGEL 16:
Geef informatie over de auteur.
REGEL 17:
Gebruik aan het einde altijd een call to action.
REGEL 18:
Plaats aan het einde eventueel een link/foto om iets gratis weg te geven, bijvoorbeeld een e- boek.
REGEL 19:
Integreer je blog in je website, of laat het integreren.
REGEL 20:
Integreer SEO in je blogsite, of laat het integreren.
Is je Blog klaar?
Dan kun je hem zelf op de website zetten.
Kijk naar het filmpje hoe dat moet.
Kort Samengevat:
- Je maakt eerst een Word document van je blog
- Log in op je Website
- Maak een nieuw blog aan
- Je kopieert en plakt de tekst van het Word document in de nieuwe blog
- Kopieer de handtekening van een vorige blog in je huidige blog
- Voeg een afbeelding toe (op maat)
- Bewaar tussendoor en op het eind alles.
Mocht je nog vragen hebben? Neem contact op met silvia@marketingforbusiness.nl