Het moment dat je aan je teksten gaat werken.
Wat is een goede website?
Dat is natuurlijk de vraag. Want wat goed is voor jou hoeft dat niet te zijn voor mij.
Een website is goed als hij doet wat hij moet doen.
Wat hij moet doen heb jijzelf bepaald:
Wat het doel ook is, je website moet goed zijn.
Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee houdt en die er voor zorgen dat je bezoekers doen wat jij wilt (een van de hierboven genoemde punten). Daarmee wordt het een succes en dus is het een goede website.
Eindelijk mag jouw droom jouw visie op papier.
Niets is leuker dan dit…
Het kan best zo zijn dat je er een beetje tegen op kijkt.
Helemaal niet erg wij gaan je helpen.
Schrijven voor je business is niet makkelijk en dat geldt voor iedereen!
(Ook voor mij, en een leuker bericht: je kunt het leren. Hoe meer je oefent hoe meer je teksten aanvoelen als een een swingend nummer van miss Beyoncé )
Heb je deze zin nog op je website staan? Geeft niks, Maxima zou zeggen: ‘beetje dom’.
Het is geen 2001 meer, mensen weten dat ze op een website zitten en ook dat ze welkom zijn. Meteen even schrappen!
Hoe? Mensen hebben weinig tijd. Maar wel gedoe, of ze willen iets heel graag waar je zo zomaar mee kunt helpen! Dat is in een notendop het idee van ondernemen, nietwaar?
Door je homepage of je salespage te beginnen met een vraag die voor jouw klant bol staat van de herkenning, pak je z’n aandacht. En het toffe van een vraag is: je kunt ‘m niet niet beantwoorden. Een vraag moet je beantwoorden.
Je vraag moet jouw klant in het hart raken, dat hij of zij voelt: OMG, ja, dat heb ik!
Een zin waar ik nu mee zou kunnen openen, zou bijvoorbeeld dit kunnen zijn:
‘Word jij ook gillend gek van het schrijven van je webteksten? Begin je jezelf een beetje te haten ondertussen en heb je zin om je Mac uit het raam te flikkeren?
Herkenbaar?
Mocht je nu denken: nee totaal niet, want ik heb geen website, ik ben Chef Fuchsia’s bij het plaatselijke tuincentrum, dan is dat helemaal goed. Ik ben gek op fuchsia’s, maar toevallig ben je niet mijn ideale klant.
Waar droomt je ideale klant van?
Laten we meteen actie ondernemen. Schrijf heel concreet op waar je ideale klant van droomt en/of bang voor is. Schrijf drie dingen op.
‘Worstel jij met een veel te volle agenda, komen de to-do’s er harder bij dan alles wat je weer doorstreept, heb je drie jonge kinderen en wil je ook nog naar yoga en met je man naar ‘t Italiaanse restaurantje waar je altijd weer helemaal verliefd op elkaar wordt?’
‘Ga jij met een nieuwe business beginnen en wil je een website waarmee je de aandacht pakt?’
Dat soort vragen.
Wat precies zorgt ervoor dat je klant ‘s nachts naar het plafond staart en nog eens op z’n rechterzij probeert in te slapen? Wat maakt dat hij na een uur vloekend uit bed gaat en schaamtevol een sigaret op steekt? (Hij wil niet roken en al helemaal niet midden in de nacht!)
‘Wil jij naast je huidige baan ook voor jezelf iets opstarten waar je minstens 500 euro per maand extra mee verdient?’
Op deze manier kun je duizenden openingszinnen schrijven die meteen de aandacht van je lezer pakken. Twee of drie van deze vragen achter elkaar trekt je lezer in je tekst en maakt ‘m nieuwsgierig naar wat je nog meer te vertellen hebt.
Hoe specifieker je bent in deze openingszinnen, hoe groter die herkenning is. Hoe groter de ogen van je bijna-klant.
Maak het exact en specifiek. Waar vindt haar frustratie plaats? Op kantoor? In het theater? In het toilet? In de slaapkamer? In het tuincentrum bij die gast van die fuchsia’s hierboven? (Blijf je wel opletten, fuchsia-meneer, misschien een klantje voor je!) Wanneer is dit? Wie is erbij betrokken, of is er juist helemaal niemand bij betrokken en is dat het probleem?
Even terug naar jouw frustratie dat je schrijven zo lastig vindt: ik weet dat jij die details zeker kunt toevoegen. Goede online teksten schrijven heeft veel te maken met technieken waar je je eerst bewust van moet worden en als je dat bent, kun je lekker oefenen.
Dus in plaats van dat je schrijft:
‘Vind jij het single leven ook regelmatig saai en alleen?’
Geef je dit details door te schrijven:
‘Zit jij als single regelmatig ‘s avonds alleen op de bank met je Pringles, met een Netflix-serie die je eigenlijk geen zak aan vindt, en heb je pijn aan je Tinderduim van het swipen? En haat je jezelf omdat je eigenlijk veel meer van je leven moet maken?’
Er is een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking die bij zo’n zin denkt: ‘Hoe weet zij dit, kan zij in mijn hoofd kijken ofzo? Heb ik de gordijnen per ongeluk een stukje open staan ‘s avonds?’
Je kunt het!
En, helpt het? Ik hoop dat deze tips je een eind op weg helpen in het schrijven van je teksten. Ik weet dat je het kunt, nu jij nog.
Een goede website structuur stuurt jouw bezoekers als het ware door je website heen. Omdat jij weet wat jouw doelgroep aanspreekt kun je hier goed op inspelen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is.
Een simpel voorbeeld: Als een bezoeker op een bedrijfswebsite komt wil hij weten wat dit bedrijf voor hem kan betekenen. Vandaar dat het kopje ‘diensten’ op zo’n website een prominente plek krijgt.
Vervolgens wil je als potentiële klant bewijzen zien dat het bedrijf inderdaad een goede partner is. Dit krijg je door middel van de referenties of het portfolio. Om de bezoeker tot daadwerkelijke klant te maken zal deze contact op moeten nemen of een offerte moeten aanvragen via het kopje ‘contact’ of ‘offerte aanvragen’.
Naast bezoekers zijn er natuurlijk ook zoekmachines – zoals Google – om rekening mee te houden. Vanuit SEO (Search Engine Optimization) is een goede website structuur ook van groot belang. Je hebt vast weleens de zogenaamde breadcrumbs of broodkruimels gezien in de Google zoekresultaten. Dit is een directe weergave van de structuur van die betreffende pagina.
Een goede website structuur stuurt naast de bezoekers ook alle zoekmachines op een goede manier door een website heen. Met de indeling van je website geef je bij Google aan welke pagina’s jij het belangrijkst vindt.
Een goede website structuur bestaat uit maximaal ‘3 lagen’. Dat wil zeggen: een hoofdmenu, daaronder een submenu en vervolgens de daadwerkelijke pagina’s of berichten.
Het hoofdmenu van een website staat meestal bovenaan de pagina. Tegenwoordig vooral rechts naast het logo, maar ook onder het logo is nog steeds een goede optie. Websites met een goede structuur hebben niet teveel opties in het hoofdmenu. Mijn advies zou zijn om maximaal 5 tot 6 opties aan te bieden.
Kies voor de benamingen in het hoofdmenu het liefst voor bekende mogelijkheden zoals:
Het hoofdmenu eindig je met ‘contact’ of ‘offerte aanvraag’ en zou volgens de meeste kenners moeten beginnen met ‘home’. Over dit laatste heb ik persoonlijk mijn twijfels. Naar mijn mening is dit tegenwoordig een overbodige optie omdat iedere internetter weet dat je ook op de homepage komt als je op het logo klikt. Daar mag je natuurlijk anders over denken, laat het gerust weten hieronder in een reactie…
Naast de bekende benamingen kun je er ook voor kiezen om een aantal extra uitdagende en aandachttrekkende opties te gebruiken zoals:
Houd er rekening mee dat een gemiddelde bezoeker meestal gebruik maakt van de eerste optie in het hoofdmenu. Kies hier dus iets dat je graag wil laten zien.
Het submenu binnen een website structuur zijn de opties die vallen onder de kopjes van het hoofdmenu. Je geeft deze weer met een drop down menu en/of een pagina onder het hoofdmenu. Zorg dat je submenu opties logisch indeelt onder de hoofdmenu opties.
Een submenu pagina kan het laatste niveau zijn, maar ook een extra sub pagina voor het derde niveau.
Naast het hoofdmenu gebruik je op een website ook menu’s aan de rechter- of linkerkant en in de footer (onderkant). De menu’s rechts en links staan naast de content en bevatten (voor een goede website structuur) dan ook opties die direct slaan op de inhoud.
In de footer plaats je meestal meer algemene opties zoals contactgegevens, voorwaarden en een privacy policy. Daarnaast kun je in de footer ook nog een herhaling plaatsen van de website structuur zoals in het hoofdmenu.
Hieronder een paar goede voorbeelden van websites
1) Stopper
Zorg voor een sensationele eerste 2 regels van je advertentietekst. Mensen zijn altijd op zoek naar sensatie. Denk aan: wie is er vreemdgegaan, of is de buurvrouw al bevallen? De lust naar sensatie is menselijk. Voedt deze honger met een intro van je advertentie waar je doelgroep van smult. Benoem een opvallende situatie of een bijzonder resultaat (positief of negatief). Denk altijd aan je doel: jouw potentiële klant moet stoppen met scrollen om jouw tekst te lezen.
2) Pijn of Plezier
Zodra je de aandacht te pakken hebt, ga je dieper in op de inhoud. Mensen lezen het liefst content dat als een verhaal geschreven is. Dit noemt men ook wel story-telling. Schrijf het verhaal van een probleem dat door jouw dienst/product is opgelost, of juist een situatie van iemand die enorm geholpen is door jouw product of dienst.
3) Aanbod
Maak een bruggetje naar je aanbod. Vertel wat je organiseert of verkoopt. Is dit een Webinar? Schrijf over de inhoud ervan. Verkoop je een product? Beschrijf de voordelen die mensen zullen ervaren, wanneer zij dit product kopen.
4) Call-to-action
Roep je doelgroep op om de gewenste actie te ondernemen. Het is niet erg om de link naar je landingspagina of website tevens in je advertentietekst op te nemen.
= Goede SEO zorgt dat bezoekers je vinden m.b.v. zoekopdrachten in zoekmachines =
= Hoe komen bezoekers in Contact met jou? =
= Is de site Responsive? =
= Test Test Test =
= Hoe zit het met de Vormgeving? =
Smaak (persoonlijk maar ook zakelijk) is een belangrijk gegeven. Net zoals de keuze voor kleuren en kleurcombinaties. Daar heb je een bepaald gevoel bij, of een associatie. Maar ook is vormgeving en kleurgebruik bepalend voor een specifieke doelgroep. Het hangt ook van het doel van je website af welke vormgeving het beste werkt.
Tot slot
Een website is nooit af. Het fijne is dat je er continue aan kunt werken en verbeteringen in blijft aanbrengen. Dat is tegelijkertijd ook de valkuil: het is nooit klaar. Het is altijd goed om zeker 1 keer per half jaar eens kritisch naar je site te kijken. Inhoudelijke aanpassingen zijn relatief makkelijk te maken. Andere zaken, zoals nieuwe functionaliteiten, grote uitbreidingen e.d. plan je op een later moment in. Bijvoorbeeld in de zomerperiode als het wat rustiger is of besteed het uit aan Marketing for Business.