BewarenBewarenBewaren
Bewaren

WELKOM,


Wat goed dat jij hebt gekozen voor meer succes voor jouw onderneming op internet. Samen gaan we het avontuur aan!
We hebben speciaal voor jou deze gemakkelijke stappen gemaakt.
Waarbij wij informatie krijgen van jouw ideale klant en jouw droom website.

Graag zou ik willen dat alle stappen doorneemt en voor de opdrachten echt even gaat zitten.

Ons team staat te popelen om aan de slag te gaan.

 

OPDRACHT 1: WIE IS JOUW IDEALE KLANT?


Wie is jouw ideale klant? En waarom is deze doelgroep juist jouw ideale klant? Dit zijn belangrijke vragen bij de start van het werken met Marketing for Business.

Neem hier goed de tijd voor en raffel dit niet af.
 Dit is een belangrijke stap om met een succes op internet te beginnen.

Het is heel erg belangrijk om zelf  je ideale klant voor ogen te zien. Zodat wij hem of haar ook kunnen leren kennen en hier ook de juiste online marketing voor kunnen opstellen.

Wij gaan je erbij helpen. Hier lees je over het waarom en krijg je tips hoe jij jouw ideale klant kunt bepalen.

Wie is jouw ideale klant en hoe bepaal je die ?
 
" DE IDEALE KLANT HEEFT GELD EN IS DOM"

Luister en bekijk dit filmpje:

 

Laat ons bij het begin beginnen: wat is een ideale klant? Een ideale klant is die klant met/voor wie je graag (samen) werkt. Of zoals Arnout Van den Bossche in het filmpje al zegt: de ideale klant heeft geld en is dom. Uiteraard is dit grappig bedoeld, maar het filmpje bevat ook een zekere waarheid.

Moeten klanten dom zijn?  Dom is een verkeerde en te harde woordkeuze.
Vervang dom door bijvoorbeeld minder expertise en het punt wordt duidelijk. Stel je hebt probleem met jouw computer. Zelf heb je hier weinig expertise, kennis, of zelfs zin in. Je moet daarom op zoek naar een oplossing. Vaak beland je dan bij een computerexpert. Een expert is niemand minder dan iemand met meer expertise dan jezelf.

Dat maakt expertise subjectief en daarom heerst hier zoveel discussie rond. Dat laatste even tussendoor. Terug naar het punt dat ik wil maken. De ideale klant is dus niet dom. Neen. De ideale klant is iemand met een probleem waar jij een oplossing voor hebt. Een oplossing waardoor jij sneller, efficienter, goedkoper, (vul je eigen superlatief maar in), bent dan wanneer de klant zelf op zoek moest gaan naar een oplossing. Personal branding is er vervolgens voor zorgen dat jij bekend staat als de oplossing.

Jezelf profileren als de oplossing voor een specifiek probleem kan slechts wanneer je weet wie exact het probleem heeft, wat het probleem is en hoe jij dat kunt oplossen. In andere woorden: hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe eenvoudiger het is om met hen te communiceren en jouw aanbod op hem/haar af te stemmen. Laat dat het belangrijkste argument zijn om jouw ideale klant te bepalen.

    
KIEZEN IS NIET ALTIJD VERLIEZEN

    
Maar kiezen is verliezen.Tenminste dat is het gezegde. Een gezegde waar veel freelancers en bedrijven in geloven. En waar veel freelancers en bedrijfseigenaren zoals jij het moeilijk mee hebben, vermoed ik. Kijk maar eens naar je eigen doelgroep.

Aan wie biedt jij jouw diensten en/of producten aan? Als je dit al kunt benoemen, dan acht ik de kans groot dat dit zeer ruim is. Dat komt doordat een doelgroep kiezen niet eenvoudig is.
Kiezen is immers verliezen. Toch? Eigenlijk is het omgekeerde meer waar. Je kunt namelijk niet voor iedereen werken. Dat is per definitie onmogelijk. Dat is hetzelfde dat je niet-niet kunt communiceren.

 



Zelfs als je niets zegt of stilstaat communiceer je nog met je lichaam. Zo kun je perfect aflezen of iemand blij, gelukkig of juist boos is. Dus zul je kleur moeten bekennen. Je zult resoluut voor een type klant moeten gaan.

Enkel zo weet jouw ideale klant dat jij er voor hun bent. Enkel zo kun je een winstgevende business opbouwen. Oftewel: je zult jouw ideale klant moeten gaan bepalen.

HOE BEPAAL JE JE IDEALE KLANT?


Het bepalen van je ideale klant is belangrijk voor het succes van jouw business. Dus hoe bepaal je jouw ideale klant? Er zijn twee manieren om je ideale klant te bepalen.

De eerste strategie vertrekt vanuit jezelf. Hierbij wordt er vooral op jouw WHY gefocust.

De tweede strategie vertrekt van de omgeving. Hierbij maak je een doelgroepanalyse.

Laat ons beide strategieen is in detail bekijken.

 
STRATEGIE 1: BEPAAL JOUW WHY

Een manier om jouw ideale klant te bepalen is door naar jouw waarom te kijken.
Jouw waarom vertelt waarom je de dingen doet en vaak ook voor wie je ze doet. In andere woorden: jouw WHY omvat vaak een specifieke doelgroep. In mijn eigen voorbeeld is de ideale klant de freelancer.

Ik ga er namelijk van uit dat een freelancer start of is gestart omdat hij/zij iets goed kan, iets heel erg graag doet en daar geld mee wil verdienen. Helaas weet niet elke freelancer hoe dat moet en daarom doe ik hun marketing en maak ik website's voor hun en help ik hen bij hun bij online personal branding.

Dit kan ik locatie-onafhankelijk doen en daar krijg ik energie van. Maar is dit concreet genoeg? Voel jij je voldoende aangesproken? Of zijn er dingen die ik kan doen om nog gerichter te kunnen communiceren?


STRATEGIE 2: DOE EEN DOELGROEPANALYSE

Een andere manier is via een doelgroepanalyse. Een doelgroepanalyse concretiseert jouw doelgroep. Het is deze strategie die bepaalt of jij de taal van jouw doelgroep spreekt en hoe beter jij hun taal spreekt, hoe eenvoudiger jij jouw aanbod er op kunt afstemmen.

Terug naar mijn voorbeeld van de freelancer. De freelancer is een zeer algemene doelgroep. Dus hoe kan ik deze meer specifiek, meer niche maken? Een manier is door bijkomende vragen te stellen:

* Wat voor soort freelancers?

* Wat kenmerkt hen?

* Hoe ziet hun werk/privé eruit?

* Hoe organiseert hij zijn vrije tijd?

* Hoe gaat hij om met zijn werktijd?

* Welke karakteristieken hebben zij?

* Jij kunt soortgelijke vragen stellen om jouw ideale klant te bepalen.

 



HOE DOE JIJ JOUW EIGEN DOELGROEPANALYSE?

Een doelgroepanalyse is dus de sleutel tot succes inzake het bepalen van jouw ideale doelgroep/klant en bestaat uit een tweetal stappen.


STAP 1. INVENTARISEER JOUW CONTACTEN

Zoals gezegd is een ideale klant een klant met/voor wie je graag (samen) werkt. In andere woorden: een klant waar je energie van krijgt. Maak daarom eens een lijstje van personen van wie je wel/geen energie krijgt. Dit lijstje kan bestaan uit iedereen die je persoonlijk/professioneel kent. Het doel van het lijstje is om gedeelde kenmerken te vinden tussen de mensen.
Dat zijn de dingen die je apprecieert aan mensen en mogelijk ook in jouw business.

Zo kun jij focussen op de mensen die deze gedeelde kenmerken hebben, kun je sneller neen zeggen en krijg je voortaan enkel nog maar energie van jouw samenwerkingen.

 



 
STAP 2. BENOEM DE KARAKTERISTIEKEN VAN JOUW CONTACTEN

Uiteindelijk moet je jouw ideale klant zo concreet mogelijk kunnen omschrijven.
Concreet aan de hand van specifieke kenmerken die je kunt opdelen in categorieen:

* Demografisch (leeftijd, geslacht, levensfase, burgerlijke staat, etc.)

* Sociaaleconomisch (status, beroep, functie, opleidingsniveau, etc.)

* Geografisch (leefomgeving, werkomgeving, etc.)

* Psychografisch (leefstijl, persoonlijkheid, etc.)

              
Vertaal deze categorieen naar vragen en je hebt jouw huiswerk.

Vul de de uitgebreide vragenlijst onder deze tekst in. klik hiervoor op de button. Wij maken vervolgens een doelgroepanalyse voor jou.


Een doelgroepanalyse geeft je dus specifieke inzichten die je kunt gebruiken om jezelf sneller en efficienter te communiceren als oplossing naar je ideale doelgroep.
Een ander bijkomend voordeel is dat eerder "nee" durft te zeggen.

DURF NEE TE ZEGGEN


Ongeacht welke strategie je ook kiest. Het is belangrijk dat jij je er goed bij voelt. Te vaak worden er compromissen gedaan. Compromissen die ten koste gaan voor de zaken waar jij voor staat.

Dat is doodzonde. Uiteindelijk ben jij freelancer geworden omdat jij ergens in gelooft, iets wilt uitdragen en iets wilt bereiken. Laat jouw ideale klant dit niet tegenhouden. Integendeel: laat hem/haar jouw doelen ondersteunen. De eerstvolgende keer dat iemand met jou wil samenwerken kijk je of hij/zij voldoet aan het profiel van jouw ideale klant. Is dat niet geval, durf dan neen te zeggen.

Vroeg of laat kom je er achter dat "nee' zeggen de enige juiste optie was, omdat je in alle andere gevallen botst op je eigen normen en waarden, principes of overtuigingen. Durven "nee" zeggen vanuit jouw kracht is een van de mooiste dingen die er zijn.

Zo handel je authentiek en geloof je dat je er toe doet en dat je er mag zijn. Ook dat is personal branding.

OPDRACHT 2: FAVORIETE WEBSITE'S EN KLEUREN

Je hebt vast al eens online rond gekeken en een website van bijvoorbeeld een conculega gezien waar jouw hartje sneller van ging kloppen. Graag ontvangen wij hier 3 stuks als voorbeeld van.
Als we de kleur nog niet samen bepaald hebben. Zoek 3 kleuren uit op deze site die jou aanspreken.

http://www.privatelabel.nl/pdf/pantonekleuren.pdf

 

OPDRACHT 3: SOCIAL MEDIA GEGEVENS

Vul hieronder de vragenlijst in voor de opdracht 1 doelgroepanalyse, opdracht 2 favoriete websites en opdracht 3 inloggegevens:

 

 

Vragenlijst Klantprofiel Onderzoek


 

Jouw bedrijfsgegevens

Opdracht 1: Jouw ideale klant

Opdracht 2 : Wat vind je mooi?

Opdracht 3: Wachtwoorden invullen

Veel succes met het invullen van jouw klantprofiel.

Hartelijke groet,

Margaretha Koops | Marketing for Business